Pelillistäminen 

Pelillistäminen tarkoittaa lyhyesti määriteltynä pelimekaniikkojen ja pelien dynamiikan käyttämistä erilaisissa ympäristöissä. Oppimispeleissä pelillistämistä hyödynnetään digitaalisissa tuotteissa, oppimisalustoilla ja -ympäristöissä, lauta- ja korttipeleissä jne.  Pelillistettyjen tuotteiden elämyksellisyys lisää niiden käyttöä yhä erilaisemmissa tuotteissa ja palveluissa. Pelillistämistä käytetään myös yritysten verkkopalveluissa ja työelämässä. Voit osallistua kotisohvaltasi pelaamaan tietovisoja sovelluksen avulla ja nähdä, millä tasolla olet kaupan kanta-asiakasohjelmassa. Pelillistäminen sitouttaa ja motivoi käyttäjää toimimaan halutulla tavalla. Pelillistäminen on tullut jäädäkseen. 

Pelillistämisen keinoja  

Mitä pelillistämisen keinoja yleisemmin käytetään? Monille ovat tuttuja erilaiset tasot, pisteytykset, edistymismittarit, saavutukset ja kunniamerkit. Pelillistäminen mahdollistaa palkitsemisen lisäksi myös palautteen antamisen ja tavoitteellisen etenemisen kohti haluttua lopputulosta. Oppimispeleissä voidaan myös huomioida erilaisten käyttäjien tarpeet ja lisätä näin tuotteen saavutettavuutta. Jo nyt voit personoida erilaisissa pelillistetyissä sovelluksissa hahmoasi tai tuotteen yleisilmettä vaikkapa värimaailman avulla. 

Oppimispeleissä pelillistämisen mahdollistaa yhden tavan lähestyä opittavaa asiaa. Pelaamisessa syntyy vuorovaikutusta, jossa pelaaja joutuu tekemään valintoja. Peliympäristö on turvallinen paikka harjoitella ja toistaa asioita eteenkin digitaalisessa ympäristössä. Digitaalinen tuote on helppoa levittää laajemmalle käyttäjäjoukolle. Jos olet kiinnostunut pelillistämisestä opetuksessa, hyvä lukuvinkki on Pelillinen –opas, jossa on esitelty erilaisia pelillisiä elementtejä ja pelejä. Löydät Pelikasvatus-sivustolta tietoja ja vinkkejä pelikasvatuksesta sekä pelikasvattajan käsikirjat.  

PELIMO-digipeli hyödyntää pelillistämistä monipuolisesti opetussisältöä unohtamatta 

PELIMO-hankkeen kohderyhmänä ovat 4-6 –luokkalaiset koululaiset, jotka ovat kasvaneet digitaalisessa maailmassa. Heistä monille erilaiset pelimekaniikat ja käytettävät laitteet ovat tuttuja. Näin pääpaino säilyy opetettavassa sisällössä, tällä kertaa monikulttuurisuuskasvatuksessa, ei tekniikan opettelussa. 

PELIMO-oppimispelissä on hyödynnetty roolipelaamisen lisäksi erilaisia pelimekaniikkoja minipelien yhteydessä. Minipeleissä on käytetty erilaisten pelaajatyyppien suosimia pelityyppejä, jolloin koko peliin saadaan vaihtelua ja mielekkyyttä. Peli itsessään on rakenteeltaan adaptiivinen eli peli etenee pelaajan tekemien valintojen perusteella. Tämä lisää mielenkiintoa pelata pelihahmoja useamman kerran erilaisten pelikokemusten myötä. Valmistuessaan peli on saatavilla sekä suomeksi että ruotsiksi ja siinä on huomioitu mm. eritahtiset pelaajat ja värisokeus.