Sarjakuvataiteilija PELIMO-mobiilipelin kuvittajana

01.11.2019

Seuraavana PELIMO-hankkeesta esittäytyy Tuuli Hypén, hän toimii pelin kuvittajana.

Kuka?

Olen itseoppinut sarjakuvataiteilija ja kuvittaja. Valmistuin kulttuurihistorian maisteriksi Turun yliopistosta, mutta tutkijan sijaan minusta tulikin piirtäjä. Potkaisin urani käyntiin piirtämällä ensimmäisen sarjakuva-albumini vuonna 2010. Sarjakuvia ja lastenkirjojakin on tullut piirrettyä sittemmin aika paljon, mutta työskentelen nyt pääasiallisesti kuvittajana. Kuvitan myös pelejä mielelläni.

Kuva 1. Sarjakuvataiteilija Tuuli Hypén.

Suurin intohimoni piirtämisen ohella on pelaaminen. Harrastan pelikulttuuria aktiivisesti ja monipuolisesti. Minusta on hauskaa nähdä mihin kaikkeen 2D-grafiikka taipuu. Opin mielelläni siinä sivussa vähän sitä, miltä Unityn käyttöliittymä näyttää ja miten asiat loksahtavat koodissa paikoilleen”.

PELIMO-pelin kehitystyöstä – mitkä asiat innostavat, mitkä haastavat, millainen on työpäiväsi?

Piirrän peliin tarvittavat kuvat kotikoneen äärellä. Olen pelin muihin tekijöihin yhteyksissä mm. Trellon avulla ja jalkaudun välillä ihan fyysisesti katsomaan, miltä pelin ohjelmointipuoli näyttää. Haastavinta pelin kuvittamisessa on yrittää ennakoida sitä, miltä pelin käyttöliittymä tulee näyttämään ja missä mittasuhteessa hahmot pitäisi piirtää taustaan nähden. Kuvituksen toimivuudesta voin varmistua vasta siinä vaiheessa, kun minulla on pelistä jonkinlainen pelattava versio”.

Millaisissa muissa projekteissa olet ollut mukana?

Vedän välillä sarjakuvapajoja Turun kaupungin kirjastossa. Aivan hiljattain olin myös mukana toteuttamassa Turun Sarjakuvakerhon kanssa n. 12-vuotiaille suunnattua pelipajaa, jossa lapset saivat kuvittaa ja ohjelmoida itselleen pelin. Siinä tuli huomattua, että visuaalisen ilmaisun oppiminen ja pelisuunnittelu toimivat hyvin yhdessä paketissa. Sekä lapsilla että meillä ohjaajilla oli kivaa!

Kotisivuillani – www.tuulihypen.com – on vähän näytteitä tekemistäni kuvituksista. Siellä on myös linkki syksyllä 2019 valmistuneeseen, maahanmuuttajanuorille suunnattuun Guider Game -peliin, jonka olen kuvittanut. Pelissä opitaan erilaisia asioita Suomesta rennolla otteella”.

 

Niina Autiomäki, suunnittelija, Humak, 1.11.2019

Tekstin toimittaja on FM, opettaja, pelinkehittäjä ja sisällöntuottaja