Navigointia uusissa oppimisen maisemissa – terveiset Kasvatustieteen päiviltä!

09.12.2019

PELIMO-hanke esittäytyi Kasvatustieteen päivillä Joensuussa 21.-22.11. Tapahtuman teemana oli Oppimisen maisemat muuttuvat – entäpä sitten? Opiskelu, opetus ja siten myös oppiminen tulevat ulos luokkahuoneesta. Tämä haastaa vuorovaikutustaitojamme ja asettaa yhteisöllisyyden keskiöön. Muutokset, joita teknologian kehittyminen tuo oppimisympäristöissä, vaikuttaa myös pedagogisiin ratkaisuihin. Molemmat pääpuhujat, Lucila Carvalho ja Minna Huotilainen, herättelivät meitä muun muassa ajattelemaan oppimisympäristöä ja sen mahdollisuuksia eri näkökulmista käsin.

Kuva 1. Projektipäällikkö Hanna Kirjavainen esittelee PELIMO-pelidemoa.

PELIMO-hanke oli mukana tapahtumassa posterinäyttelyalueella. Posterin lisäksi toimme matkassamme uunituoreen PELIMO-mobiilipelin demon, jota peluutimme kävijöillä. Keräsimme palautetta pelidemosta niin kysellen, pelaamista huomioiden kuin digitaalisesti palautekyselylläkin. Palaute oli kaikkinensa kannustavaa ja kävimme hyviä keskusteluita aiheen ympärillä. Mobiilipeliä pidettiin mielenkiintoisena ja visuaalisesti koulumaailmaan sopivana. Pelin sisällöt olivat pelaajien mukaan aihepiiriin hyvin valittuja ja itse pelin pelattavuus helppoa.

Huomasimme kuitenkin tekniseltä ja sisällölliseltä puolelta muutaman selkeän parannuskohdan – nämä muutokset lisäsivät eteenkin käyttäjämukavuutta. Juuri tämän takia testaaminen ja palautteen saaminen on pelinkehityksessä hyvin tärkeää. Jos testaajat vaikkapa toistuvasti hakevat jotain pelin painiketta paikasta, johon sitä ei olla pelissä sijoitettu, voi olla syytä miettiä painikkeen paikan vaihtamista. Joskus sisältö saattaa takuta siten, että testaajan huomio herpaantuu ja mielenkiinto peliä kohtaan laskee. Tässä kohdassa on syytä pelinkehittäjänä pohtia sitä, kuinka tätä osaa pelissä saisi parannettua, joskus jopa kyseinen kohta poistetaan pelistä. Kasvatustieteen päivillä saimme palautetta niin opiskelijoilta kuin pidempään alalla olleilta. Oli mielenkiintoista huomata, kuinka kaikilla oli oma tulokulmansa peliin, mikä näkyi annetussa palautteessa. Jokainen palaute oli tärkeä ja vei omaa ajatteluamme eteenpäin.

Kasvatustieteen päivät olivat kokonaisuutena avartava kokemus, ne antoivat uutta virtaa omaan työskentelyyn ja PELIMO-pelin kehitystyöhön. Seuraavaksi lähdemme pilotoimaan peliä Turun alueen alakouluissa ja kuulemaan lapsilta, miten he pelidemon tässä vaiheessa kokevat. On jännittävää nähdä, kuinka PELIMO-peli sijoittuu muuttuvaan oppimisen maisemaan alakoulun luokkahuoneessa.

 

Niina Autiomäki, suunnittelija, Humak, 9.12.2019

Kirjoittaja on FM, opettaja, pelinkehittäjä ja sisällöntuottaja